W środę 8 stycznia rząd przyjął projekty umowy partnerstwa na lata 2014-2020. Wynegocjowana z Komisją Europejską umowa wraz z programami operacyjnymi będzie stanowić podstawę do realizacji nowej perspektywy finansowej w Polsce. Na największe dofinansowanie mogą liczyć inwestycje w infrastrukturę. Na drogi i kolej zostanie przyznana taka sama kwota - po 10,5 mld euro.
W umowie partnerstwa nakreślono spójną strategię interwencji funduszy europejskich w ramach trzech polityk unijnych: polityki spójności, wspólnej polityki rolnej i wspólnej polityki wspierającej sektor morski i rybacki w Polsce w latach 2014-2020. Instrumentami realizacji umowy są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne, które wraz z umową tworzą spójny system dokumentów strategicznych i programowych na nową perspektywę finansową.
Rząd przyjął także projekty programów operacyjnych na lata 2014-2020: Infrastruktura i Środowisko, Inteligentny Rozwój, Wiedza Edukacja Rozwój, Polska Wschodnia, Pomoc Techniczna, Polska Cyfrowa. Nakreślono w nich najważniejsze obszary interwencji finansowej środków przyznanych Polsce w ramach budżetu UE oraz priorytetowe działania podejmowane w ramach programów. Na ich realizację przeznaczono 51,3 mld euro.
Premier Donald Tusk powiedział, że przyjęta umowa i programy powinny zapewnić Polsce duży skok cywilizacyjny do 2020 roku. – Mamy dużo ambitniejsze cele, które składają się na tę wizję Polski – mówił.
– Jeśli chodzi o długość autostrad i dróg ekspresowych, to wyprzedzimy Wielką Brytanię, przed nami będą Niemcy, Hiszpania, Francja i Włochy i będziemy piątym państwem Europy w tym zakresie. To powinniśmy osiągnąć już w roku 2016, najpóźniej w 2017 – poinformował premier.
Elżbieta Bieńkowska, wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju oznajmiła, że skala inwestycji wyjdzie na pewno powyżej 82,5 mld euro przyznane Polsce. – Do tej kwoty dołożymy wkład krajowy. Co więcej, inwestycje w ogromnej ilości stają się impulsem dla nowych przedsięwzięć – powiedziała.
Postanowiono, że na drogi i kolej zostanie przyznana taka sama kwota i na każdy z obszarów zostanie przeznaczone po 10,5 mld euro. – Unijne środki mają służyć poprawie infrastruktury transportowej. Chodzi przede wszystkim o dokończenie sieci dróg ekspresowych tak, żeby wszystkie polskie miasta wojewódzkie były połączone z Warszawą i między sobą. Europejskie pieniądze będą płynąć także na zwiększanie konkurencyjności i innowacyjności rodzimej gospodarki – powiedziała minister.